MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY - BYDGOSKI ANEKS 2018
– Już piętnasty
raz zapraszamy w filmową podróż dookoła świata. Cel niezmiennie ten
sam: głębsze zrozumienie tego, co się dzieje z naszym światem poprzez
historie opowiedziane językiem filmu. Sprawdzenie, czy rozumiemy świat
i czy świat rozumie nas. Zwiększająca się z roku na rok
publiczność Millennium Docs Against Gravity świadczy o właściwym
rozpoznaniu potrzeby i zaufaniu do naszego konceptu festiwalu filmowego – twierdzi Artur Liebhart, dyrektor tego unikatowego festiwalu filmów dokumentalnych.
Po raz piąty bydgoscy widzowie, dzięki wsparciu finansowemu ze środków Miasta Bydgoszczy i Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz dzięki współpracy Fundacji ART-HOUSE i MCK,
będą mogli obejrzeć w kinie Orzeł premierowo zestaw najlepszych filmów
festiwalowych. Bydgoski ANEKS festiwalu poprzedzi tradycyjny PROLOG,
zorganizowany przez Stowarzyszenie Koloroffon. Pod
hasłem: „Duma, Miłość, Macierzyństwo” pokazane zostaną dwa starsze filmy
dokumentalne: 10.05. o godz. 21.00 w klubie Mózg film Pawła Łozińskiego
“Nawet nie wiesz jak bardzo Cię kocham”, a 11.05. o godz.17.00 w
Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. dr. Witolda Bełzy
film Jaanas’a Berghall'a “Matki”.
Premierowe seanse konkursowe w kinie studyjnym ORZEŁ wystartują 19 maja od godz. 16.00 i potrwają do 26 maja. Zestaw 13 filmów powalczy o lokalną nagrodę Bydgoszcz ART.DOC Award. Wśród nich znalazł się m.in. nagrodzony na tegorocznym Festiwalu Filmowym Sundance Genesis 2.0 Christiana
Freia i Maxima Arbugaeva – o łowcach kłów wymarłych mamutów na Nowej
Syberii i eksperymentach genetycznych mających… przywrócić to zwierzę
do życia. Nominowany do Oskara Christian Frei („Fotograf wojenny”) pyta,
czy człowiek wkrótce przejmie kontrolę nad ewolucją.
Długi semestr Leonarda
Retela Helmricha opowiada o życiu syryjskich uchodźców w obozie dla
pracowników sezonowych w Libanie. W „Pokoleniu pieniądza” Lauren
Greenfield snuje niezwykłą wizualnie opowieść o naszej rosnącej obsesji
bogactwa.
W Po drugiej stronie drzwi (The Other Side of Everything)
Mila Turajlic, reżyserka filmu oraz jej matka prowadzą pełne humoru
rozmowy dotyczące historii swojego kraju – Serbii. To obraz politycznych
i społecznych zmian – od komunizmu, poprzez rządy Miloševića,
po odradzający się dziś nacjonalizm.
W nagrodzonym na tegorocznym Berlinale w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny Walcu Waldheima Ruth
Beckermann, wykorzystując archiwalne materiały filmowe, przedstawia
skandal wokół nazistowskiej przeszłości byłego sekretarza ONZ Kurta
Waldheima, który wybuchł podczas jego austriackiej kampanii
prezydenckiej w 1986 roku.
Film Jądra Tarzana Alexandru
Solomona opowiada o życiu w cieniu opuszczonego ośrodka badawczego,
wybudowanego w latach 20-tych XX w. w Suchumi, stolicy Abchazji. A w Można kochać ziemniaki holenderska
reżyserka Aliona van der Horst odbywa podróż w przeszłość,
do dzieciństwa swojej rosyjskiej matki i jej pięciu sióstr, które
zmagały się ze strachem, głodem i wojną w stalinowskiej Rosji.
Twórcy obrazu pt. Czyściciele internetu, reżyserzy
filmu Hans Block i Moritz Riesewieck obalają mit o tym, że internet
jest demokratycznym medium. I ukazują to, jak tysiące moderatorów treści
na Filipinach, dzień w dzień decyduje o tym, co pojawia się, a co nie
w mediach społecznościowych.
Festiwal
Filmowy Millennium Docs Against Gravity jak co roku jest także okazją
do zobaczenia najnowszych, najciekawszych filmów polskich twórców. W zestawie konkursowym znalazł się Książę i dybuk Elwiry
Niewiery i Piotra Rosołowskiego, który otrzymał nagrodę
na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji jako najlepszy film
dokumentalny w sekcji Venice Classics. To filmowa podróż śladami Michała
Waszyńskiego, autora wielu znanych przedwojennych filmów z Eugeniuszem
Bodo, reżysera mistycznego „Dybuka” a także producenta hollywoodzkich
hitów z Sofią Loren i Claudią Cardinale. Polską reprezentację stanowi
także nagrodzony na Festiwalu IDFA film Call me Tony Klaudiusza Chrostowskiego.
Wymagające zadanie wyboru najlepszego tytułu spośród 13 filmów konkursowych spoczywa w tym roku na lokalnym jury w składzie: Karolina Leśnik - kuratorka sztuki, dyrektorka bydgoskiej Galerii Miejskiej bwa, Michał Bukowiński - adwokat, reprezentant władz Okręgowej Rady Adwokackiej w Bydgoszczy, Maciej Cuske - reżyser, dokumentalista.
Zestaw
konkursowy uzupełni jeszcze dziewięć intrygujących i różnorodnych
tematycznie tytułów oraz jeden pokaz specjalny pod hasłem: ODCIENIE WOLNOŚCI, przygotowany w związku z Rocznicą 100-lecia Odzyskania Niepodległości.
Tradycyjnie
pokazom filmowym towarzyszyć będą dyskusje panelowe, a wydarzeniem
specjalnym będzie 24 maja wieczorem - premierowy koncertSIELSKA: "Jutro mnie nie poznasz” połączony
z premierą sześciu teledysków z najnowszej EP zespołu (wstęp wolny).
Teledyski te są w większości dziełem młodych twórców z kręgu Bydgoskiej
Kroniki Filmowej.
Partnerami
Bydgoskiego Aneksu pozostają: MCK oraz Wyższa Szkoła Bankowa Oddział w
Bydgoszczy. Informacje o szczegółowym harmonogramie seansów oraz cenach
biletów na www.kino-orzel.pl oraz www.docsag.pl