Przed nami 15. Millennium Docs Against Gravity w Kinie Orzeł

MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY - BYDGOSKI ANEKS 2018


– Już piętnasty raz zapraszamy w filmową podróż dookoła świata. Cel niezmiennie ten sam: głębsze zrozumienie tego, co się dzieje z naszym światem poprzez historie opowiedziane językiem filmu. Sprawdzenie, czy rozumiemy świat i czy świat rozumie nas. Zwiększająca się z roku na rok publiczność Millennium Docs Against Gravity świadczy o właściwym rozpoznaniu potrzeby i zaufaniu do naszego konceptu festiwalu filmowego – twierdzi Artur Liebhart, dyrektor tego unikatowego festiwalu filmów dokumentalnych.

Po raz piąty bydgoscy widzowie, dzięki wsparciu finansowemu ze środków Miasta Bydgoszczy i Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz dzięki współpracy Fundacji ART-HOUSE i MCK, będą mogli obejrzeć w kinie Orzeł premierowo zestaw najlepszych filmów festiwalowych. Bydgoski  ANEKS festiwalu poprzedzi tradycyjny PROLOG, zorganizowany przez Stowarzyszenie Koloroffon. Pod hasłem: „Duma, Miłość, Macierzyństwo” pokazane zostaną dwa starsze filmy dokumentalne: 10.05. o godz. 21.00 w klubie Mózg film Pawła Łozińskiego “Nawet nie wiesz jak bardzo Cię kocham”, a 11.05. o godz.17.00 w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. dr. Witolda Bełzy  film Jaanas’a Berghall'a “Matki”.

Premierowe seanse konkursowe w kinie studyjnym ORZEŁ wystartują 19 maja od godz. 16.00 i potrwają do 26 maja. Zestaw 13 filmów powalczy o lokalną nagrodę Bydgoszcz ART.DOC Award. Wśród nich  znalazł się m.in. nagrodzony na tegorocznym Festiwalu Filmowym Sundance Genesis 2.0 Christiana Freia i Maxima Arbugaeva – o łowcach kłów wymarłych mamutów na Nowej Syberii i eksperymentach genetycznych mających… przywrócić to zwierzę do życia. Nominowany do Oskara Christian Frei („Fotograf wojenny”) pyta, czy człowiek wkrótce przejmie kontrolę nad ewolucją.

Długi semestr Leonarda Retela Helmricha opowiada o życiu syryjskich uchodźców w obozie dla pracowników sezonowych w Libanie. W „Pokoleniu pieniądza” Lauren Greenfield snuje niezwykłą wizualnie opowieść o naszej rosnącej obsesji bogactwa.

Po drugiej stronie drzwi (The Other Side of Everything) Mila Turajlic, reżyserka filmu oraz jej matka prowadzą pełne humoru rozmowy dotyczące historii swojego kraju – Serbii. To obraz politycznych i społecznych zmian – od komunizmu, poprzez rządy Miloševića, po odradzający się dziś nacjonalizm.

W nagrodzonym na tegorocznym Berlinale w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny Walcu Waldheima Ruth Beckermann, wykorzystując archiwalne materiały filmowe, przedstawia skandal wokół nazistowskiej przeszłości byłego sekretarza ONZ Kurta Waldheima, który wybuchł podczas jego austriackiej kampanii prezydenckiej w 1986 roku.

Film Jądra Tarzana Alexandru Solomona opowiada o życiu w cieniu opuszczonego ośrodka badawczego, wybudowanego w latach 20-tych XX w. w Suchumi, stolicy Abchazji. A w Można kochać ziemniaki holenderska reżyserka Aliona van der Horst odbywa podróż w przeszłość, do dzieciństwa swojej rosyjskiej matki i jej pięciu sióstr, które zmagały się ze strachem, głodem i wojną w stalinowskiej Rosji.

Twórcy obrazu pt. Czyściciele internetu, reżyserzy filmu Hans Block i Moritz Riesewieck obalają mit o tym, że internet jest demokratycznym medium. I ukazują to, jak tysiące moderatorów treści na Filipinach, dzień w dzień decyduje o tym, co pojawia się, a co nie w mediach społecznościowych.
Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity jak co roku jest także okazją do zobaczenia najnowszych, najciekawszych filmów polskich twórców. W zestawie konkursowym znalazł się  Książę i dybuk Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, który otrzymał nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji jako najlepszy film dokumentalny w sekcji Venice Classics. To filmowa podróż śladami Michała Waszyńskiego, autora wielu znanych przedwojennych filmów z Eugeniuszem Bodo, reżysera mistycznego „Dybuka” a także producenta hollywoodzkich hitów z Sofią Loren i Claudią Cardinale. Polską reprezentację stanowi także nagrodzony na Festiwalu IDFA film Call me Tony Klaudiusza Chrostowskiego.

Wymagające zadanie wyboru najlepszego tytułu spośród 13 filmów konkursowych spoczywa w tym roku na lokalnym jury w składzie: Karolina Leśnik - kuratorka sztuki, dyrektorka bydgoskiej Galerii Miejskiej bwa, Michał Bukowiński - adwokat, reprezentant władz Okręgowej Rady Adwokackiej w Bydgoszczy, Maciej Cuske - reżyser, dokumentalista.

Zestaw konkursowy uzupełni jeszcze dziewięć intrygujących i różnorodnych tematycznie tytułów oraz jeden pokaz specjalny pod hasłem: ODCIENIE WOLNOŚCI, przygotowany w związku z Rocznicą 100-lecia Odzyskania Niepodległości.

Tradycyjnie pokazom filmowym towarzyszyć będą dyskusje panelowe, a wydarzeniem specjalnym będzie 24 maja wieczorem - premierowy koncertSIELSKA: "Jutro mnie nie poznasz” połączony z premierą sześciu teledysków z najnowszej EP zespołu (wstęp wolny). Teledyski te są w większości dziełem młodych twórców z kręgu Bydgoskiej Kroniki Filmowej.

Partnerami Bydgoskiego Aneksu pozostają: MCK oraz Wyższa Szkoła Bankowa Oddział w Bydgoszczy. Informacje o szczegółowym harmonogramie seansów oraz cenach biletów na www.kino-orzel.pl oraz www.docsag.pl